![]() ![]() Ogawa T, Tanaka T, Yanai T et al (2013) Analysis of soft tissue injuries associated with distal radius fractures. Towfigh H, Hierner R, Langer M, Friedel R (2011) Handchirurgie. Smilovic J, Bilic R (2003) Conservative treatment of extra-articular Colles‘ type fractures of the distal radius: prospective study. BMC Musculoskelet Disord 15:90ĭeutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie (2013) AWMF-Leitlinie S2e, Distale Radiusfrakturīohndorf K, Imhof H, Fischer W (2006) Radiologische Diagnostik der Knochen und Gelenke. Walenkamp MM, Goslings JC, Beumer A et al (2014) Surgery versus conservative treatment in patients with type A distal radius fractures, a randomized controlled trial. Handchirurgie 10:121–125īeck E (1997) Konservative Behandlung distaler Radiusfrakturen- Indikation, Technik, Ergebnisse. Poigenfurst J, Tuchmann A (1978) Significance of ulnar ligament injuries in typical radius fractures. BMC Musculoskelet Disord 8:48īartl C, Stengel D, Bruckner T et al (2011) Open reduction and internal fixation versus casting for highly comminuted and intra-articular fractures of the distal radius (ORCHID): protocol for a randomized clinical multi-center trial. Injury 44:409–416īrogren E, Petranek M, Atroshi I (2007) Incidence and characteristics of distal radius fractures in a southern Swedish region. Injury 37:691–697Įsposito J, Schemitsch EH, Saccone M et al (2013) External fixation versus open reduction with plate fixation for distal radius fractures: a meta-analysis of randomised controlled trials. Unfallchirurg 108:135–152 (quiz 53)Ĭourt-Brown CM, Caesar B (2006) Epidemiology of adult fractures: a review. Siebert HR, Klonz A (2005) Fracture of the distal radius. The arbitration board furthermore concluded that iatrogenic malpractice led to a severe deformity of the right wrist which would result in a loss of grip strength and future arthritic deformation of the wrist. In addition, secondary dislocation during radiological follow-up examination should have led to conversion of treatment in favor of surgery. ![]() Due to the initial presence of criteria of radiological instability, an operative treatment had already been indicated at the first presentation. The expert opinion of the arbitration board ascertained a case of medical malpractice in terms of the indications. ![]() The patient filed a complaint for wrong treatment of the distal radius fracture resulting in severe pain and considerable deformity of the right wrist leading to a significant handicap during activities of daily living. After a total treatment period of 9 months including 7 months of physiotherapy the patient still presented a limited range of motion and local soft tissue swelling of the right wrist. Despite increasing secondary dislocation during radiological x-ray follow-up control, the bone was described as correctly aligned by the treating physician and non-operative treatment was continued. After reduction under local anesthesia immobilization treatment in a forearm cast was initiated. Rechtliche Aspekte des Falls werden diskutiert.Ī 74-year-old woman sustained a fracture of the distal radius with an additional fracture of the styloid process of the ulna due to a fall. Die Schlichtungsstelle führte des Weiteren aus, dass es bei der Patientin fehlerbedingt zu einer erheblichen Fehlstellung im rechten Handgelenk gekommen sei, welche zu einer Kraftminderung und im weiteren Verlauf zu umformenden Veränderungen im Handgelenk führen wird. Spätestens aber hätte die zunehmende Dislokation im Rahmen der radiologischen Kontrollen Anlass für die Empfehlung einer operativen Therapie sein müssen. Bereits bei der ersten Vorstellung der Patientin hätte bei Vorliegen mehrerer radiologischer Instabilitätskriterien eine primäre Operationsindikation bestanden. Im anschließenden Rechtsstreit warf die Patientin den behandelnden Ärzten eine falsche Behandlung ihrer distalen Radiusfraktur mit daraus resultierenden starken Schmerzen sowie einer Fehlstellung im rechten Handgelenk vor, welche sie im Alltag erheblich behindern.ĭas Gutachten der Schlichtungsstelle stellte eine fehlerhafte Behandlung im Sinne einer objektiv nicht nachzuvollziehenden Indikationsstellung fest. So zeigte sich 9 Monate nach dem Unfall trotz einer 7-monatigen krankengymnastischen Beübung eine Bewegungseinschränkung im rechten Handgelenk mit lokaler Weichteilschwellung. Trotz zunehmender Dislokation im Rahmen der radiologischen Kontrollen wurde die Stellung von den behandelnden Ärzten als achsgerecht bezeichnet, weswegen eine therapeutische Konsequenz im Sinne eines Verfahrenswechsels auf ein operatives Vorgehen ausblieb. Nach initialer Reposition in Bruchspaltanästhesie erfolgte eine konservative Therapie im gespaltenen Unterarmgips. Eine 74-jährige Patientin zog sich im Rahmen eines Sturzes eine distale Radiusfraktur mit Abriss des Processus styloideus ulnae zu. ![]()
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